Tytuł


Bernstein 100

Bernstein 100

2018. augusztus 25-én ünnepeljük Leonard Bernstein amerikai zeneszerző, karmester, ismeretterjesztő-polihisztor 100. születésnapját, s noha már 1990 októbere óta nincs közöttünk, meghatározó karmesteri stílusa, szerteágazó oktatási tevékenysége, és a mindezekről készült nagyszámú film- illetve hangfelvétel eredményeként a „Bernstein-jelenség”, a „Bernstein-láz” azóta is töretlen.  więcej

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Poniedziałek, 5 Lutego 2018 19:30

Műsor:

Leonard Bernstein: Candide – nyitány
George Gershwin: F-dúr zongoraverseny
Aaron Copland: Rodeo - négy tánc
Leonard Bernstein : West Side Story - szimfonikus táncok

Közreműködik:
Balog József - zongora
Pannon Filharmonikusok Pécs

Vezényel: Bogányi Tibor

A hangverseny sodró lendületű zenekari „bombával” indul: a technikás, virtuóz Candide-nyitánnyal, mely a hasonló című kisopera élén 1956. december 1-jén hangzott fel első ízben. Többen mint a leghatásosabb modern Rossini nyitány-utánérzést emlegetik; izgalmas ritmusképletei, csillogó hangszerelése, nyaktörő dallamvezetése méltán avatta már a kezdetektől igazi pódiumdarabbá – noha maga a kisopera csak később foglalta el méltó helyét a színpadokon.

Bernsteint sokszor nevezték a „bimbózó Gershwinnek”, noha mint Ő maga mondta volt, „mi a keréknyom két oldaláról érkeztünk.” Gershwin komponálás közben tanulta meg a nagyobb formák, a szimfonikus „komolyzene-szerzés” mesterfogásait, míg Bernstein a Harwardon, majd – a műsorban később szereplő darab szerzője, Aaron Copland ajánlása nyomán – a Curtiss Intézetben töltött évekkel a hagyományos irányt követte.

A műsorban soron következő, Gershwin: F-dúr zongoraversenyből is érződik e – jó értelemben vett – tanulási folyamat. Az 1925-ben keletkezett mű – miként azt Gershwintől megszokhattuk – izgalmas, szórakoztató találkozópontja a jazzes hagyományoknak és romantikus zongoraverseny-elemeknek; mindehhez világos vonalvezetés, remek „slágertémák” karakteres vonulata társul. Különösen izgalmas a harmadik tétel, ahol kvázi visszafelé ismét végigjárhatjuk az addig elhangzott főtémák sorozatát, száguldó, vágtató, olykor meg-megtorpanó ragyogó tempókkal, pazar rezes beszúrásokkal, virtuóz fafúvós állásokkal, széles vonós szőnyeggel helyezve új megvilágításba a már elhangzottakat – szórakoztató, mesterien megírt komoly könnyűzene a javából.

Aaron Copland, a hangversenyen következő Rodeo c., négytételes tánc-epizódsorozat (1942.) szerzője meghatározó Bernstein életében. Kezdeti, a Harwardon történt találkozásból eredő mentor-tanítvány viszonyuk messze túlnőtt keretein, mint szerzőnk emlékezett rá: „Copland volt az egyetlen igazi zeneszerzés-tanárom.” Életre szóló barátságuk 1938-tól datálható, Bernstein zenekari becenevét, a „Lenny”-t is Coplandnak tulajdonítják. Copland velejéig komolyzene-szerzőként meghatározó a XX. századi amerikai zeneszerzés történetében, a koncertünkön felhangzó Rodeo c. opusz négy karakteres „vadnyugati” szimfonikus tánczenei tételből áll. Lendületes, harsány első, két meghittebb középső, végül egy igazi farmeres-vadlovas rodeót, helyi, ír beütésű kocsmazenei feelinget is felvonultató láttató részben kapunk képet az „amerikai Bartók”, Aaron Copland zsenijéről.

Bernstein egyik, ha nem a legnagyobb zeneszerzői sikere az 1957-ben bemutatott West Side Story c. musical, melynek eredeti ötlete már 1947-ben megfogant. Bernstein és Arthur Laurents  ekkor kezdtek dolgozni Rómeó és Júlia-adaptációjukon, melyben a konfliktus egy ír katolikus és egy bevándorló zsidó família között tör ki, antiszemita felhangokat sem mellőzve. Bernstein operát szeretett volna írni a témából, a munkacím kezdetben az East Side Story volt. Végül hosszas kanyarok után, megtartva az eredeti Rómeó és Júlia vonalat, alakult ki a végleges változat: az East side-ról a cselekményt a West side-ra áttéve, a konfliktust a Rakéták (fehérek) és a Cápák (puerto rico-i bevándorlók) szemben álló huligán bandái között megmutatva.  Így téve a West Sde Story-t messze komolyabbá az eredeti ötletnél, egyben abszolút a jelennek (1957) szóló, drámai művé alakítva. A komponálást még inkább bonyolította, hogy Bernstein egyszerre dolgozott a Candide és a későbbi West Side Story partituráján – néhány West Side Story-részlet ezért eredetileg  a Candide-számára készült. Például a legendás „One hand, one hearth” c. duett, Tony és Maria kettősének zenei témája Kunigundáé lett volna a Candide-ban, csakúgy, mint a „Gee, Officer Krupke”–gúnyzene, mely eredetileg a Candide velencei jelenetében hangzott volna el.

A hangversenyen felhangzó West Side Story – szimfonikus táncok c. darab nem egyszerű „szolgai” összeállítás csupán az amúgy is nagy sikerű témákból. Az önálló előadási darabot játszó szimfonikus zenekar lehetőségeit messzemenően kihasználja a szerző, e „szabadabb, színpad-mentes West Side Story”  az eredetihez képest lényegesen gazdagabb hangszerelésében, a témák, témakapcsolatok izgalmas vonalvezetésében, a dinamika jelentékeny szélesítésében ad újdonságot. Az előadásban a zenekari tagok puszta keze is – csettintéssel – olykor komoly szerepet kap, a karakteres rézfúvósok, a meghatározó ütős szekció, a szvinges, szambás, vagy épp modern zenei szövet előadási szempontból is komoly feladat. Természetesen ettől csak még gazdagabb lesz az immár generációk óta bennünk élő West Side Story-élmény – Leonard Bernstein egyik, most már nyugodtan állíthatjuk: zenetörténeti jelentőségű alkotása.

Az előadás szólistája Balog József, aki a fiatal zongoraművész-generáció egyik legtehetségesebb tagja. Már négyévesen – magántanárnál – megkezdte zenei tanulmányait, gazdag díj- és koncertmúlttal, kortárs magyar ősbemutatók egész sorával rendelkezik. Különösen hitelessé teszi Gershwin-előadását, hogy maga is szívesen játszik jazzt, emellett átiratai is jelentősek.

Az estet dirigáló Bogányi Tibor karmester, csellóművész,  immár hetedik évadát tölti a koncertünkön közreműködő Pannon Filharmonikusok vezető karmestereként. Szerteágazó műfaji sokszínűség jellemzi eddigi pályáját, operai munkássága terén például, 2014-ben debütált a Magyar Állami Operaházban. Tanulmányai és későbbi karrierje során gazdag finn kapcsolatokat épített ki, tulajdonosa a Finn Oroszlán Lovagrend I. osztályú érdemkeresztjének, emellett a Magyar Arany Érdemkeresztet kapta meg 2014-ben, karmesteri és csellóművészi tevékenysége elismeréséül.

 

Nasza oferta


A Hagyományok Háza állandó táncháza, melyet 19-21 óráig tánctanítás előz meg. A tánctanításnak és a táncháznak a Hagyományok Háza Átriuma ad otthont, minden szombaton 19 óra és hajnali 2 között! Szombat esténként itt a helyed a Hagyományok Háza táncházában, tanuld és járd velünk a táncot!

19:00 Kapunyitás 20:00 Beton.Hofi 22:00 Krúbi Beton.Hofi Rap Artist Krúbi háromszoros Fonogram-díjas énekes, rapper, zeneszerző, szövegíró. Első dalában, a 2017 nyár elején megjelent PestiEst-ben csak úgy sorjáznak a tabutémák, ám a kifejezetten harcos kiállása, a teljesen újszerű rímképlet és a hitelesség azonnal feltűnést keltett. A bemutatkozó nagylemezén (Nehézlábérzés, 2018) Krúbi teljes fegyverzetében jelenik meg: erőteljes politizálás, szexualitás, celebek bírálata, tabudöntögető témák. A 2019-es Zárolás feloldva EP dalait a gyors befutás hátulütői, az agresszíven nyomuló rajongók, a tolakodó nők, az eredményt váró menedzserek népesítik be. A korábbinál egységesebb, komorabb hangvételű második album után 2020 augusztusától Krúbi szívizomgyulladás miatt csaknem tíz hónapig nem állt színpadra, de 2021 nyarán újra nagy sikerrel zenélt. A betegségéről szóló csaknem kilenc perces Szív című dal hamar népszerű lett. Legutóbbi, III. Krúbi című albumát éppen 29. születésnapján, 2023. november 17-én dobta piacra, többek között a Ganxsta Zolee tehet mindenről című szerzeménnyel. A korong dalait 2024 januárjában a Papp László Sportarénában tartott nagyszabású koncertjén hallgathatták meg élőben a rajongói. Beton.Hofi szabályosan berobbant a hazai újhullámos hiphop világába. A 2021 júniusában megjelent első, ‘comic sins’ c. mixtape óriási kritikai és közönség sikert aratott, a 2022-ben kiadott ‘Playbánia’ megjelenését követően, pedig egyértelművé vált, hogy Beton.Hofi az elkövetkezendő évek meghatározó könnyűzenei előadója lesz. Egyedi hangzásvilágával, (ön)reflektív dalszövegeivel, hipnotikus színpadi jelenlétével, humorával és lelkes, magukat ‘Citromale Gang’ néven aposztrofáló rajongói bázisával gyorsan, mindössze 2 év alatt bebiztosította helyét a klubok és fesztiválok nagyszínpadain, hogy aztán 2023-ban már a telt-házas Budapest Parkban lépjen fel. 2022-ben a ‘comic sins’-ért, 2023-ban pedig a Playbánia albumért Fonogram díjat nyert az év hazai rap vagy hip-hop albuma/ hangfelvétele kategóriában, Hundred Sins-el közös Bagira c. dala, pedig a 3. legtöbbet játszott magyar dal lett valaha Spotifyon. A trilógiát záró “0” c. 20 dalos lemeze 2024 tavaszán jelent meg. A lemezt áprilisban, első “aréna showján” az MVM Dome-ban mutatja be. Super Early Bird: 6500 Ft (korlátozott darabszámban) Early Bird: 7500 Ft (korlátozott darabszámban) Standard: 8500 Ft VIP: 12000 Ft (korlátozott darabszámban) VIP jegy tartalma: gyors belépés a VIP bejáraton keresztül, a koncertet közvetlenül a színpad előtt egy elkülönített nézőtéri helyről élvezheted, egyedi VIP pass és karszalag, welcome drink

A világon először a Madách Színház kapta meg a jogot, hogy non-replica változatban állítsa színpadra a Mamma Mia! musicalt. A bemutató 2014 augusztusában a Szegedi Szabadtéri Játékokon, szeptemberben pedig a Madách Színházban volt.

Proponujemy również


Modeszt Muszorgszkij BORISZ GODUNOV Opera négy felvonásban, prológussal, orosz nyelven, magyar, angol és orosz felirattal

A Rumini a mai magyar meseirodalom egyik sztárszerzőjének, Berg Juditnak a legismertebb műve, melyet évről-évre több ezer magyar gyerek olvas…

Uwaga! Czas sesji koszyka wkrótce wygaśnie!
pozostało czasu:
00:00

pozycji w koszyku

suma:


Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.