Azért valljuk be, hogy ez nem titánerősségű kapocs. Inkább arról van szó, hogy a kor három igen nagy nevű rendezője - Martin Scorsese, Francis Ford Coppola és Woody Allen - egy gyékényre pakolhassa ki a cuccát. Hogy melyiküké a mutatósabb, majd méltóztasson eldönteni a tisztelt néző.
Kétségtelen, hogy Scorsese és Coppola volt nehezebb helyzetben, hiszen ők a nagyobb epikát kedvelik, míg Woody Allen már korábban is készített szkeccsfilmet, arról nem is szólva, hogy bármikor lazán beépít a történeteibe önálló epizódokat. Sejthető, hogy az ő filmje lett a legviccesebb. Vagy ki tudja… Attól függ, honnan nézzük. Kétségtelen, hogy a cím - Oedipus Wrecks - is egy tréfa. A wrecks jelentése „zúzás, rombolás”, de határozottan rímel az angolban a 'rex' és a 'complex' szavakra. Meg aztán azonnal megidézi Freudot, bár Freud soha nem szentelt külön kötetet a jiddise máménak. A „jiddise máme” sajnos pontosan nem lefordítható, még ha úgy is tűnhet, hogy egyszerűen egy zsidó anyáról van szó. Az ötvenes, sikeres new york-i ügyvéd anyja azonban ennél bonyolultabb jelenség. Pontosan meghatározni lehetetlen, ezért mindenképp bölcsebb megnézni ezt a filmet. Mert a jiddise máme anyatigris, ha az ivadékáról van szó, ugyanakkor ő az, aki elvárja gyermekétől a sikert, a megfelelést és soha a büdös életben nem lehet vele elégedett - miközben halálosan büszke rá. Azt viszont képtelen elviselni, hogy a büdös kölyök a maga normái, ízlése, vonzalmai szerint rendezze be a saját életét, mert a csemete élete bizonyos értelemben véve közügy, és mit szólnak hozzá, ha… De ha Sigmund Freudnál maradunk, Sheldon Mills (azelőtt Millstein) mamája maga a felettes én, a szuperego. Ajvé! Baj, ha van, baj, ha nincs.
Angol nyelven, magyar felirattal.
A vetítést megelőző és az azt követő beszélgetés magyar nyelven zajlik.
Rendező: Müpa
rendező: Woody Allen, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola
házigazda: Réz András