Program


Modern renaissance
6

Modern renaissance

Oláh Kálmán műveinek megszólaltatása terén azt est karmesterének, a Liszt-díjas, Érdemes és Kiváló művész Kovács Lászlónak különösen nagy érdemei vannak, hiszen több kiváló hazai szimfonikus zenekar élén vitte már sikerre a tipikusan XXI. századi gondolkodást és ízlést tükröző Oláh Kálmán-kompozíciókat.

Aktuális előadások



Modern renaissance

Műsor:
Oláh Kálmán: Return to Pangea / Beethoven Fantasy / Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio/ Three Movements after Haydn Piano Sonatas /

Közreműködik:
Oláh Kálmán – zongora
Bacsó Kristóf – szaxofon
Barcza Horváth József – bőgő
Balázs Elemér – dob
Kodály Filharmonikusok Debrecen

Vezényel: Kovács László

„Az én célom már nagyon régóta az, hogy olyan szintézist hozzak létre, amelyben a hallgató nem arra gondol, hogy mikor hall jazzt és mikor klasszikus zenét, hanem olyan műfajt szeretnék alkotni, amelyben mind a kettő létezik és szinte egyenrangú szerepet kap” – mondja a koncertet zeneszerzőként és szólistaként is jegyző kiváló jazzmuzsikus, Oláh Kálmán. A rendkívül sokszínű és stilárisan nyitott alkotói gondolkodással megáldott szerző természetes módon integrálja a nagy elődöket saját kompozícióba, legyen az Bach, Haydn vagy Beethoven, de a népzenei hatásoktól sem idegenkedik. A budapesti Müpa megnyitásának tizenöt éves jubileumára kapta a felkérést, hogy írjon egy új szimfonikus darabot; az alkalom egybeesett a muzsikus ötvenedik születésnapjával is. A mű a Return to Pangea címet kapta, melynek jelentése: visszatérés az őskontinensre. Ez egyfajta utalás az újrakezdésre, a múltra, és a gyökerekre, de a kontinensvándorlások által jelképezett folyamatos változások előtti állapotra is. A húszperces darab szimfonikus zenekar és jazz kvartett formációra íródott.

A háromtételes Beethoven Fantasy három különböző Beethoven zenemű témájára épül fel: az I. tételnek a 27-es, e-moll kései zongoraszonáta, a II. tételnek a híres Patetikus szonáta lassú tétele, a III. tételnek pedig a VII. szimfónia szintén híres második tétele az alapja. Ezek a melódiák természetesen az eredetitől eltérő hangszerelésben, illetve átharmonizálva szólalnak meg, és a tételeket összeköti az adott témákból kiinduló szerző által írt zene, vagy improvizáció. Tulajdonképpen ez az a szál, ami összekapcsolja a Beethoven különböző korszakaiból származó dallamot. A darab írása mögött egyfajta motivikus összefüggésrendszer érezhető, általában Oláh Kálmán improvizációira stílustól függetlenül ez jellemző. Beethoven zenéjének egyik legfontosabb része a különböző motívumok és témák közötti szoros összefüggés és kapcsolódás, valamint az egyszerű, apró elemekből kezdődő, organikus építkezés, ezért ezek kiemelten figyelmet kaptak a komponáláskor.

Oláh Kálmán előadói sokszínűségét jelzi, hogy szenvedélyesen feszegeti a zene határait, csillapíthatatlan vággyal keresi az önkifejezés új formáit. Kiváló példa erre 2009-ben komponált szerzeménye, az elsőként Pécsett bemutatott szimfonikus zenekari darab, a Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio. A darab címe is a klasszikus zene és a dzsessz egyfajta ötvözetéről árulkodik, mivel „a passacaglia mint a barokk zenéből ismert variációs forma kiváló lehetőséget nyújtott a komolyzenei és dzsesszes elemek egységes formában való megkomponálásához. A darab tulajdonképpen a megkomponált és improvizált variációk váltakozásából áll, és ezeket végig az ún. passacaglia téma köti egymáshoz” – nyilatkozta korábban a szerző művéről.

A Three movements after Haydn Piano Sonatas (Három tétel Haydn zongoraszonátái nyomán) című darab a fertődi Eszterháza Fesztiválközpont felkérésére született 2017-ben. Ismeretes, hogy Joseph Haydn valaha három évtizedet élt és alkotott a magyar Versailles-nak is nevezett Esterházy-rezidencián. Oláh Kálmán a jazzkvartett sajátos lehetőségeit kapcsolta össze a szimfonikus zenekari hangzással. A darab első tétele, mely lassú-gyors szerkezetű (Adagio-Presto) az F-dúr hangnemű szonátát használja forrásként. Utána egy improvizatív Adagio közjátékot hallunk, mely gyökere az Esz-dúr szonátából való. Végül a h-moll szonátából építkező Allegro Moderato zárja a Haydn-témák alapján született izgalmas kompozíciót.

– baljos –

OLÁH KÁLMÁN
Az 1970-es születésű zongorista-zeneszerző a világ kortárs zenei életének egyik legeredetibb alkotója és legkitűnőbb előadóművésze, 2000-től a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zongora- és zeneszerzéstanára. Rangos szakmai díjakkal ismerték el Magyarországon: 2006-ban Liszt-díjat, 2008-ban Szabó Gábor Életműdíjat, 2009-ben az Artisjus Az év zeneszerzője díját vehette át. 2015-ben Fényes Szabolcs-díjat kapott. Zeneszerzőként is a világ élvonalába tartozó művész: számos nemzetközi, előadóművészi díja mellett 2006-ban megnyerte a legrangosabb amerikai Thelonious Monk Jazz Composers Competition zeneszerzői fődíját, amelyet 2006 szeptemberében vett át a washingtoni Kennedy Centerben rendezett, nagyszabású gálán. 2019-ben Erkel Ferenc-díjat kapott, 2020-ban az Artisjus ismét az Év Könnyűzeneszerzője díjjal tüntette ki.

BACSÓ KRISTÓF
Generációjának egyik legkiemelkedőbb és legsokoldalúbb szaxofonművésze, zeneszerzője. A Zeneakadémia és a bostoni Berklee College of Music elvégzése után, öt és fél éven át Franciaországban, majd az Egyesült Államokban élt és dolgozott. Európa számos országában fellépett már, többek között a London Jazz Fesztiválon, a Pescara és a Barcelona Jazz Fesztiválokon, valamint több neves európai jazzklubban. Több együttes alapítója. Jelenleg főként triójával, Oláh Kálmánnal illetve a Modern Art Orchestrával dolgozik. 2007-ben és 2009- ben az Artisjus Zenei Alapítvány díját nyerte el kiemelkedő oktatói majd előadóművészeti tevékenységért. 2015-ben Nocturne című darabjáért a Magyar Zeneszerzők Egyesületének Orszáczky-díját kapta meg.

BALÁZS ELEMÉR
Balázs Elemér  dobosként és zeneszerzőként meghatározó alakja a magyar jazzéletnek. Olyan legendás zenekarok tagja volt és tagja a mai napig, amelyekkel kiemelkedő sikereket arattak. Ilyen például a No-spa zenekar, mellyel harmadik helyezést értek el a brüsszeli Jazz Hoeilaart versenyen 1989-ben és egy évvel később az elsőnek járó díjat hozhatták el a leverkusen-i nemzetközi jazz fesztivál versenyéről. Szép eredményeket értek el a már 25 éve működő és aktív Trio Midnight együttessel is a zeneszerző-zongorista Oláh Kálmánnal és Egri János bőgőssel. A Trio Midnight saját generációjának meghatározó formációja. Fontos szerepet töltött be Elemér életében a szintén közel 25 évet működő Creative Art Trio, amelyben a híres zeneszerző-zongorista Vukán Györggyel és a kiváló bőgőssel, Berkes Balázzsal játszott együtt. Kiemelt zenekarai voltak még: Joy, Gadó Gábor Trió, Babos Gyula Trió, Szakcsi Lakatos Béla Trió, Dés László Septet, Oláh Kálmán Sextet. 2000-ben alapította meg hazánk egyik legsikeresebb jazz zenekarát, a Balázs Elemér Group-ot. A zenekar eddig tíz lemezzel örvendeztette meg népes rajongótáborát. Összességében Balázs Elemér és az ő különleges dobolása napjainkig közel száz lemezen hallható. Lemezeiért többek közt Gramofon-díjat, Fonogram-díjat kapott. 2005-ben a Magyar Érdemrend Ezüst Keresztjével tüntették ki.

BARCZA HORVÁTH JÓZSEF
Nagybőgős, basszusgitáros. Klasszikus zenészként végzett a Zeneakadémián. A Budapesti Fesztiválzenekar tagja volt 2 évig, majd a hazai jazz- és könnyűzenei életnek lett fontos szereplője. A közönség gyakran láthatja őt neves hazai szólisták, mint Szőke Nikoletta, Snétberger Ferenc, Lajkó Félix, vagy nemzetközi sztárok, mint Erik Truffaz, Joshua Redman, David Friedman oldalán játszani. 2013-ban jelent meg első, önálló szerzői lemeze. 2007 és 2008 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanított, majd az Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola és a Snétberger Zenei Központ tanára volt. Pedagógiai munkásságát 2010-ben Artisjus-díjjal ismerték el. Jelenleg a Rajkó-Tálentum Zene és Táncművészeti középiskolában tanít.

Ajánló


A Csík Zenekar 2021-ben országos koncertturnéra indul legendás vendégeikkel, Presser Gáborral és Karácsony Jánossal együtt, hogy mindenkinek megmutassák „A dal…

Második magyarországi koncertjén Tigran 2020 augusztusban megjelent The Call Within című albumát mutatja be triójával. A személyes hangvételű, intenzív, energikus…

„A Szabadnak születtél különleges helyet foglal el lemezeim sorában. A rendkívüli körülmények rendezte, drámai események, történések lenyomata. Egy váratlan, sorsokat…