Program


Händel: Theodora
4

Händel: Theodora

A Capella Savaria és a Purcell Kórus hangversenye


 több

Műsor:
Händel: Theodora, HWV 68.

Közreműködik:
Baráth Emőke, Szutrély Katalin, Balogh Eszter, Megyesi Zoltán, Cser Krisztián – ének

Capella Savaria

Purcell Kórus

Vezényel: Vashegyi György

Baráth Emőke – Theodora
Szutrély Katalin – Irene
Balogh Eszter – Didymus
Megyesi Zoltán – Septimius
Cser Krisztián – Valens

Georg Friedrich Händel (1685-1759) életében a Jephta előtti utolsó kimagasló drámai oratórium az 1750. március 16-án, a londoni Covent Gardenben bemutatott Theodora, mely a maga korában ugyan nem aratott osztatlan közönségsikert. Mára elfoglalta méltó helyét szerzője legkiválóbb oratorikus alkotásai között, melyet a közelmúltban többször operaként is színpadra állítottak. A korai kereszténység idejében játszódó, Thomas Morelli librettójára írt történetben bár hat szereplő kapott helyet, valójában leginkább a címszereplő, Theodora, nemesi származású keresztény mellett, római hivatalnok kedvese, az eredetileg kasztrált férfi alt által énekelt szerep, Didymus a legfontosabb, melyet Giulia Frasi és Gaetano Guadagni énekeltek az ősbemutatón. Azóta is elsősorban a címszerepet éneklő világklasszis szopránokról, valamint a produkciókat vezénylő kiváló karmesterekről jegyzik világszerte a legkimagaslóbb produkciókat. Az elmúlt fél évszázadban például, 1969-ben az a Heather Harper énekelte a címszerepet, aki 1962-ben Benjamin Britten Háborús rekviemjének ősbemutatóján szopránszólista volt. 1990-ben Nikolaus Harnoncourt vezényelte a Concentus Musicus Wien és az Arnold Schönberg Kórussal kiálló produkciót. 1992-ben Nicolas McGegan volt egy ragyogó lemezfelvétel dirigense, még egy 1996-os, az amerikai szoprán, Dawn Upshaw címszereplésével a Glyndebourne-i Fesztiválon készült felvételé William Christie. A 2000-es lemez, azzal a Susan Gritton angol énekesnővel készült, aki Górecki 3. szimfóniáját a Royal Filharmonikusokkal és Jurij Szimonovval vette lemezre, míg Paul McCreesh volt akkor a karmester, a Gabrieli Consort & Players élén. Nos, ennek a sornak élére kerül most a „mi Vashegyi Györgyünk” által vezényelt szombathelyi Capella Savaria és a Purcell Kórus, valamint napjaink legkiválóbb magyar régizenei szopránja, Baráth Emőke, aki Barbara Bonney, Kiri Te Kanawa mesterkurzusainak is résztvevője volt, amellett, hogy 3. lett a Dvořák énekversenyen, majd megnyerte az innsbrucki énekversenyt és a Verbier-i Fesztivál Nagydíját.

– Kovács Attila Prosper- és Bartók Béla-emlékdíjas zenei szerkesztő –

Vashegyi György

Karmester, csembaló és orgonaművész. A budapesti Zeneakadémián 1993-ban szerzett karmester szakon diplomát. Több alkalommal részt vett Helmuth Rilling és John Eliot Gardiner mesterkurzusain, az ő hatásukra kezdett el érdeklődni a historikus előadásmód iránt. 1994-97 között a Drezdai Régizenei Akadémián John Toll posztgraduális növendéke volt: nagy hatást gyakorolt rá Malcolm Bilson fortepiano-művész és Simon Standage hegedűművész tevékenysége is. 1990-ben megalapította a Purcell Kórust, 1991-ben az Orfeo Zenekart. Ezek élén az elmúlt 30 évben számtalan jelentős opera- és oratóriumprodukciót, kantáta- és zenekari műsort hozott létre. Kutatói tevékenységének köszönhetően számos újkori világpremier és magyarországi bemutató fűződik nevéhez: együttesei élén eddig közel 30 lemezfelvételt készített, többek között a Hungaroton, Carus, Ediciones Singulares, Aparté és Glossa kiadók számára. Intenzív munkakapcsolatot ápol a Versailles-i Barokk Zenei Központtal és annak művészeti vezetőjével, Benoît Dratwicki zenetudóssal. 1992 óta a Zeneakadémia tanára, jelenleg egyetemi docens, valamint a 2010-ben, vezetésével megalakult Régi-zenei csoport irányítója. Munkájának elismeréseképpen 2008–ban Liszt-díjban, 2015-ben pedig „Magyar Érdemrend Lovagkereszt Polgári Tagozat” kitüntetésben részesült. 2013 óta a Magyar Művészeti Akadémia tagja, 2017 októberétől elnöke.

Baráth Emőke

A hangverseny címszerepét éneklő Baráth Emőke magánénekes, a Magyar Állami Operaház társulatának tagja. A Junior Prima díjas szoprán zenei tanulmányait Gödöllőn kezdte zongora és cselló szakon, majd a budapesti Szent István király Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta hárfa és ének szakon. Énektanulmányait kezdetben Hormai József irányította, majd 2007-ben felvételt nyert a Zeneakadémiára Pászthy Júlia osztályába. A 2011/12-es tanévben a firenzei Luigi Cherubini konzervatórium növendéke volt, ahol tanára Leonardo de Lisi volt. Részt vett Barbara Bonney, Kiri Te Kanawa, Marton Éva, Kolonits Klára, Nancy Argenta, Masaaki Suzuki, Alfred Brendel, Rados Ferenc, Sass Sylvia, Deborah York, Nicholas Clapton és Meláth Andrea mesterkurzusain. A 2012-es Innsbruckban rendezett Pietro Antonio Cesti barokk operaverseny győztese és közönségdíjasa. Rendszeres közreműködője az Orfeo Zenekar (vez.: Vashegyi György) és a Savaria Barokk Zenekar (vez: Németh Pál) koncertjeinek. Dolgozott már együtt Takács-Nagy Gáborral, Alan Curtisszel és Paul McCreeshsel.  Több magyarországi és külföldi zenei fesztiválon, színházban, illetve koncertteremben énekelt már (Magyar Állami Operaház, Soproni Régizenei Fesztivál, Miskolci Operafesztivál, Zempléni Fesztivál, Művészetek Palotája, Verbier Fesztivál, Bellerive Fesztivál-Svájc, Innsbruck-i Régizenei Fesztivál, Theater an der Wien, Théatre des Champs-Elysées (Párizs), Royal Opera (Versailles), Nikolaisaal (Potsdam), Staatstheater Braunschweig, Brandenburger Theater, Tschaikovsky Concert Hall, Pushkin Múzeum (Moszkva), és gyakran hallható oratorikus művek, dalestek, kamarestek szólistájaként is.

Capella Savaria

A Capella Savaria a legrégebbi, korhű hangszereken játszó kamarazenekar Magyarországon, 1981-ben Németh Pál vezetésével alakult Szombathelyen. Újító törekvései nagy feltűnést keltettek a zenei életben. Céljául a barokk és a klasszikus zene korhű előadását tűzte ki, felhasználva a kor dokumentumait. 1992-től Kalló Zsolt az együttes koncertmestere, 1999-től művészeti vezetője is. Hangszereik XVIII. századi mesterek eredeti munkái, vagy ezek másolatai. Előadásukban kamara és zenekari darabok, operák, oratorikus művek hallhatók. Több mint 80 hanglemezük készült, melyek közül öt elnyerte az „Év hanglemeze” díjat. Felvételeiket a Hungaroton, a Centaur Records, a Quintana, a Harmonia Mundi, a Dynamic, a Naxos, és a Dorian Records cégek adták ki. A felvételek több mint kétharmada világelső felvétel, ezért ezek zenetörténeti jelentőségét nemzetközi szinten is elismerik. Opera és passió sorozatuk világhírű karmestere, Nicholas McGegan 20 lemezfelvételt készített a Capella Savariával. A zenekart 1991-ben Liszt-díjjal tüntették ki. 2006-ban – a zenekar fennállásának 25 éves évfordulóján – a Prima Primissima szakmai és közönségdíjat is a Capella Savariának ítélték Vas megyében.

Purcell Kórus

A Purcell Kórust Vashegyi György 1990-ben alapította a Dido and Aeneas c. opera koncertszerű előadására. Az együttes Magyarország kiemelkedő régizenei specialistájává vált: repertoárjuk gerincét a Gesualdótól Mendelssohnig terjedő periódus zenéje alkotja, de egy-egy alkalommal kortárs kompozíciókat is előadnak. A kórus az Orfeo Zenekarral együtt az elmúlt majdnem három évtizedben a 17-18. század számos zenetörténetileg fontos kompozícióját első ízben szólaltatta meg itthon, és 1998 óta több világpremier-lemezfelvételt készített a Hungaroton és más kiadók számára. 2014 óta a Versailles-i Barokk Zenei Központtal szoros együttműködés alakított ki, amelyből eddig kilenc francia barokk operákat, operarészleteket és motettákat tartalmazó lemez jelent meg a Glossa és az Aparté kiadó gondozásában. E lemezek közül több elismerő díjat nyert. A kórus állandó partnere az Orfeo Zenekar, de számos együttes és fesztivál meghívásnak is eleget tesz Magyarországon és Európában. A kórust az utóbbi években olyan nemzetközi hírű karmesterek is vezényelték, mint például Philippe Herreweghe, Helmuth Rilling, Masaaki Suzuki és Fischer Ádám.

Ajánló


A VeszprémFest ötödik napján a jazz, a soul, és a francia sanzon stíluskeverékében éneklő francia sztár, ZAZ koncertjét élvezheti a…