Program


Égi harmóniák - Szakrális dalok a régi Európából

Égi harmóniák - Szakrális dalok a régi Európából

A 14. századtól a 17. század végéig a lantot Európában az énekhang után a hangszerek között a legnagyobb elismerés övezte. A „hangszerek királynőjének” nevezték sokáig. A kor legnépszerűbb és egyben legjelentősebb instrumentuma volt, ami nemcsak szólójátékra alkalmas, az ének kíséretére is a legideálisabb partnernek bizonyult, és a reneszánsz korban a kamarazene, a házimuzsikálás fő hangszerévé vált.  több

Hildegard von Bingen, MONTEVERDI, PURCELL, SCHÜTZ, CHAMPION művei Kalafszky Adriána - szoprán és Kónya István reneszánsz és barokk lant előadásában.

A programon védettségi igazolvánnyal (plasztik/digitális) lehet részt venni!

A 14. századtól a 17. század végéig a lantot Európában az énekhang után a hangszerek között a legnagyobb elismerés övezte. A „hangszerek királynőjének” nevezték sokáig. A kor legnépszerűbb és egyben legjelentősebb instrumentuma volt, ami nemcsak szólójátékra alkalmas, az ének kíséretére is a legideálisabb partnernek bizonyult, és a reneszánsz korban a kamarazene, a házimuzsikálás fő hangszerévé vált. - A lanttal kísért szólóének tradíciója egészen az ókorig nyúlik vissza. A Zsoltárok Könyvében több helyen olvashatjuk, hogy „Dicsérjük az Urat énekszóval, lanttal, hárfával, dobbal és citerával”. A középkortól folyamatos a lant használata az énekek kíséretére, s ez a 18. századig leírott művek során is nyomon követhető. Műsorunkban felcsendülnek 14. századtól lejegyzett énekek, kódexekben fennmaradt művek, reneszánsz és barokk kori szakrális dalok, áriák. Az ún. bel canto (szép éneklés) kezdetei a 17. század gazdagon díszített szólódalaiig nyúlik vissza. Lényege a hang mozgékonyságán, kiegyenlítettségén és a hangzás szépségén alapul, megtartva a hangszín természetességét.

Kalafszky Adriána szoprán a budapesti Zeneakadémián oratórium- és dalének művész mesterdiplomát szerzett, majd posztgraduális tanulmányokat folytatott a Lipcsei Egyetem régizene tanszékén historikus ének szakon. 2018-ban egy trimesztert töltött Kanadában Nancy Argenta tanítványaként. Fellépett a Pacific Baroque Festival-on és a Victoria Baroque Players szólistájaként. Az Ariadné Consort és a Budapest Bach Consort szólistája. 2014-től a Vashegyi György vezette Purcell Kórussal és Orfeo Zenekarral rendszeres fellépője a hazai koncerttermeknek és külföldi fesztiváloknak. Számtalan magyarországi bemutató előadásában vett részt, az együttes díjnyertes Conti lemezének szoprán szólistája. Részt vett többek között Baráth Emőke, Michael Chance, Debretzeni Kati, Miriam Feuersinger, Roberta Invernizzi, Maria Jonas, Barthold Kuijken, Lars Ulrik Mortensen, Nicholas Parle és Jordi Savall mesterkurzusain. 2017-ben Fischer Annie ösztöndíjat kapott és a Nemzeti Kulturális Alap ösztöndíját is elnyerte.

Kónya István lantművész 1989-1994 között a Hágai Királyi Konzervatórium (Hollandia) barokk tanszakán tanult Toyohiko Satoh-nál reneszánsz- és barokklanton, valamint arciliuton és chitarronén. Az első magyar lantművész, aki lantdiplomával rendelkezi. Kamarazenei diplomáját 1996-ban ugyanott szerezte. Szólistaként, kísérőként és különböző zenekarok tagjaként Európa és Amerika számos országában koncertezik. 1993 óta rendszeresen tanít lantot hazai régi zene kurzusokon. A Szombathelyi Régi Zene Nyári Akadémia, a Győri Nemzetközi Lant- és Gitárfesztivál, majd a Savaria Régi Zene Műhely lant- és gitártanára, valamint művészeti vezetője. 2010-től a Csíkszeredai Régizene Nyári Egyetem lant- és gitártanára. Számos rádió, televízió műsor és hanglemezfelvétel közreműködője. Két szóló CD-je és három Lantkönyve jelent meg. ’Budavári Lantestek’ című koncertsorozatában mintegy félszáz hangversenyt adott a Budapesti Történeti Múzeum Gótikus Termében. 2015-ben a Duna Televízió portréműsort készített róla.

Ajánló


A nagysikerű A MINISZTER FÉLRELÉP című film újra színpadon.

Wajdi Mouawad libanoni származású kanadai drámaíró és rendező, aki a kétezres évek közepén tűnt fel a nemzetközi színházi világban, Futótűz…